Svar har nu kommit på vår skrivelse till Kumla kommun där vi önskar ett möte med ansvariga politiker.

Vi får inget gehör – men vi ger inte upp.

Imorgon skickas inbjudan på nytt och denna gång till kommunstyrelsen samtliga 13 medlemmar.

Nedan kan ni läsa mejlkonversationen:

”Hej,

Ursäkta att mitt svar dröjt men jag har viljat stämma av läget med mina politiska kollegor och tjänstepersoner.

Jag har varit i kontakt med partiföreträdarna för S, m, c och L. Vi är rörande överens om att ett stormöte för att diskutera denna fråga inte är rätt forum. Tyvärr blir ofta stormöten en ensidig kommunikation från några få där alla långt ifrån kommer till tals.

Således kommer inte vi att delta på detta möte. Gällande vägföreningarnas framtid så kan vi om ni så önskar träffa er styrelse för att åter igen förklara vår ståndpunkt i frågan.

Den politiska majoriteten har inte för avsikt att ta över några vägföreningar i dagsläget. Inte heller företrädarna för c och L har det på agendan.

Jag kan konstatera att föreningen inte har samma bidrag som tidigare år, förklaringen till det fick ni när vi sågs sist, jag kan också konstatera att den höjning ni aviserat på 900 kr/hushåll och år är betydligt mer än den minskning av bidraget ni fått.”

//Kommunalråd

Not:

”Årsavgiften hade inte, utan de kraftigt minskade bidraget på 77%, blivit lika hög. En mindre justering av avgiften för ökade kostnader hade dock gjorts oavsett.”

18 okt. 2019 kl. 07:00

”Hej,

Tack för ditt mail. Det stämmer att du, Christina Gustavsson och Stefan Alander hade ett möte med delar av styrelsen för ett år sedan. Att du har kontakt med andra organisationer i Åbytorp är positivt. Det ligger säkert i ditt intresse och uppdrag.

Det har runnit en del vatten under broarna sedan mötet vi hade med er. Skillnaden nu är att styrelsen på uppdrag av medlemmarna i Vägföreningen kallar er till stormöte kring Vägföreningens framtid. Jag kan ha varit otydlig i mitt mail till dig. För att prata klarspråk vill medlemmarna att kommunen övertar driften och underhållet av gator och vägar i Åbytorp. Tiden är inne för att en gång för alla gå till botten med frågan. Det visar den skrivelse som inkommit till kommunen. Hur det ska gå till rent praktiskt behöver vi träffas för att reda ut. Dialog och medborgarinflytande står högt på vår agenda och jag tror den gör det hos er folkvalda också. Därför repeterar jag förslagna mötestider 7, 14 eller 28/11 kl. 18:00.

I slutet på ditt mail skriver du: ”Varför föreningen har höjt sina avgifter måste styrelsen redogöra för till sina medlemmar.” Det har vi gjort och svaret är på grund av kraftigt sänkta kommunalt bidrag, 77%! Tyvärr upplever medborgarna i Åbytorp sig orättvist behandlade då vi måste betala ytterligare avgift för väg- och gatuunderhåll. Det som majoriteten av kommuninvånarna inte behöver göra. Det upplevs orättvist.

Vi ser fram emot att få bekräftat något av föreslagna datum, passar inget så maila ett par andra förslag.”

//styrelsen.

15 okt. 2019 kl. 09:43

Hej,

”Jag kommer skicka din fråga om deltagande vidare till Stefan Alander, verksamhetschef på tekniska.

Vi träffade som styrelsen säkert minns er vi denna tidpunkt förra året och redogjorde för hur vi räknar ut vägbidraget. Vi förde även en diskussion gällande den avgift föreningen tagit ut under många år.

Utöver det träffade jag bara för ett par veckor sedan väntjänstens brukarråd för Åbytorp och diskuterade vägföreningar.

//Kommunalrådet

Skickat: den 13 oktober 2019 19:25

”Hej,

Jag skickade i torsdags en inbjudan från Åbytorps Vägförening. Har du möjlighet att bekräfta den?”

//styrelsen

Datum: 10 oktober 2019 09:14:08 CEST

”Hej,

Styrelsen för Åbytorps Vägförening på uppdrag av medlemmarna vill bjuda in dig i egenskap av Ordf Sh.byggnadsnämnden. Bakgrunden är att de upplever sig orättvist behandlade av kommunen med ”straffbeskattning”. Frågan blev aktualiserad i samband med kraftigt sänkta kommunala bidrag och därmed kraftigt ökade medlemsavgifter. Mot bakgrund av det har några medlemmar inkommit med en skrivelse till kommunen, bifogas.

Vi i styrelsen vill därför bjuda in dig och ytterligare folkvalda/tjänstepersoner om du finner så till ett möte för att svara på medlemmarnas frågor. Passar något av följande datum och tider 7, 14 eller 28/11 kl. 18:00? Återkoppla så snart du kan så vi kan gå ut med en inbjudan. Önskar dig en fortsatt bra dag!”

//styrelsen.